Kuala lumpur

7 februari 2012 - Kuala Lumpur, Maleisië

Na een lange reis zijn we eindelijk aangekomen in Kuala Lumpur. Uit het vliegtuig gestapt, merkten we direct dat het hier lekker warm is :-), maar ook erg vochtig. Van het vliegveld naar KL-city (en KL zelf) zie je dat ook aan die ontzettend vele, groene bomen. Een soort tropisch regenwoud idee. Het openbaar vervoer is hier echt goed georganiseerd (en cheap) dus we waren zo bij ons hostel. Af en toe heeft dit hostel wifi, dus we zijn nog helemaal up to date m.b.t. het ontzettend koude weer in Nederland en de eventuele Elfstedentocht. Het was ook wel echt grappig om al jullie berichtjes te lezen over de sneeuw in NL toen we net aankwamen in ons hostel in KL. Hier 30 graden en bij jullie een dik pak sneeuw!

Ons hostel ligt middenin Chinatown; een wirwar van straatjes met eetkraampjes op straat en tentjes welke dingen als horloges, dvd's en schoenen verkopen. Bij deze eetkraampjes krijg je een bord vol eten voor amper een euro! Maar er hangen hier in Chinatown ook wel bepaalde geuren, waardoor je eetlust ook snel vergaat! Dus je moet toch wel het juiste tentje uitzoeken!

De afgelopen dagen zijn we lekker de stad ingegaan en hebben we KL verkend. Natuurlijk kon hierbij de Petronas Twin towers niet overgeslagen worden. Op naar de 86e etage! WOW wat een uitzicht. Verder heeft KL enkele echt mooie parken middenin de stad en net buiten het drukke stadscentrum. Apart is wel dat het daar ontzettend rustig is; er zijn echt amper mensen.

Maar het allermooiste van KL vinden wij eigenlijk de sfeer op straat en het lekkere eten. Op alle hoeken van de straat eettentjes met heerlijke gerechten. Ramon is vooral gek op de borden Nasi met Daging (1 euro!)en Sanne op de pannenkoeken pisang(50 eurocent!)met een vers fruitsapje erbij (1 euro) Iets minder is dat alcohol wel iets prijziger is: ongeveer 8 ringit per blikje bier, wat neerkomt op ongeveer 2 euro. Tsja, nu ga je dat dus duur noemen!

Nabij ons hostel is ook een van de grootste moskeeen van Azie. Bij ons bezoek aan deze Moskee werden we direct in een jurk gehezen en moest Sanne net als onze koningin een hoofddoek dragen. In de moskee zijn we weer wat wijzer geworden over de Islam, gezien een moslimman ons een beschouwing van een half uur over de Islam heeft gegeven!

Deze dagen is ook het Thaipusam festival in KL. Dit is een groot hindoe festival wat gevierd wordt met een tocht naar de Batucaves welke zich zo'n 15 KM van de stad bevinden. Hierbij pijnigen mensen zichzelf met haken in hun lichaam en andere zaken als offer aan een god. Het was onze bedoeling om dit ritueel te aanschouwen, maar blijkbaar was de datum die overal getoond werd, niet de datum van deze optocht, maar die van de dag erna, een nationale feestdag. Ofwel, wij waren een dag te laat!

Wij hebben de optocht dus niet gezien, maar zijn wel naar het festival geweest bij de Batucaves. Hier waren nog wel honderden deelnemers aan de tocht om nog een laatste trap op te lopen (272 treden)een grot in om hier eten of melk te offeren bij de tempel. En verder waren hier nog vele duizenden hindoes tezamen.(zie foto's)

Wij hebben natuurlijk ook de trap beklommen en de grot betreden, maar binnenin viel het ons eigenlijk wel wat tegen: de mensen offerden de inhoud van hun urn of plastic zak, werden gezegend en gingen direct weer weg. Het meest leuke in de grot waren eigenlijk de aldaar aanwezige apen, welke op meer aandacht van ons konden rekenen!

Morgen vliegen we naar Kochi, Zuid-India. We zijn benieuwd hoe ons dat land gaat bevallen. We hebben er wel echt ontzettend veel zin in: mooie natuur, wildparken, prachtige stranden, hectische steden. Kortom, genoeg te beleven! We will see...

Dikke kus,

Ramon en Sanne

1. Rienke:
    Hi S&R!

Leuk om te lezen wat jullie al weer allemaal hebben beleefd en hoe jullie je al lekker volgegeten hebben! :-) haha, die pannekoek pisang gaat er bij mij ook wel in. Het leuke is dat er bij ons weer allemaal herinneringen boven komen! Jullie hebben trouwens een goed hotelletje uitgekozen, die van ons in KL zag er uit als een cel...
    Veel plezier alvast in India en een goede reis!
    Xx R&R
  2. Tosca:
    Hey!
    Wat een mooi verslag van jullie eerste ervaringen. Ik was toevallig met Jo en Le bij pa en mam en we hebben vooral erg hard gelachen om jullie paarse jurkjes en dan met name de hoofddoek bij Sanne!
    Hilarisch!
    xxx
  3. Ingrid en ben:
    7 februari 2012
    Tosca! Je haalt net de woorden uit mijn mond. Ik zat net te typen...Volendam is er niets bij....:-) Geweldige foto's! We hopen dat het eten in India jullie ook zo goed gaat bevallen. Het ziet er fantatisch uit, ga zo door! Goede reis naar India.xxheel veel liefs uit Hillegomxx
  4. Jelle:
    8 februari 2012
    Ziet er goed uit Ramon! Kijk uit naar je volgende updates! Iniedergeval nog bedankt voor de coaching de afgelope 3 maanden! Tot over acht maanden! Gr JelleP
  5. Gon:
    8 februari 2012
    hallo daar

wat een geweldige foto,s
    san jij als moslima doet het perfect!!!
    als de moskee hier open gaat dan weten we waar we jou kunnen vinden
    groetjes uit de ambachtstraat
  6. Marije:
    11 februari 2012
    Klinkt allemaal erg goed bij jullie! Foto's zien er goed uit. Je hebt al een aardig rode kop Sanne!
    Leuk om het blog bij te houden in mijn nachtdienst. Have fun! x
  7. Rox:
    12 februari 2012
    Klinkt goed allemaal, en leuk om te zien hoe sanne in hoofddoek er uit ziet ;). Jullie zijn nu in India, enjoy!!
  8. Toke:
    12 februari 2012
    Hoi San en Ramon,
    Ws doordat de KPN problemen had met mailadressen, is onze reactie niet doorgekomen.Dus nu.............pas!
    We hebben genoten van jullie verhaal. Opa ook laten lezen, plus alle foto's laten zien.
    Sanne is heel apart in haar mooie mislimajurk en bij Ramon denk je dat hij altijd in zo'n ding loopt.
    We kunnen niet wachten dat we de volgende stukjes kunnen lezen.
    lieve groet, Gerben en Toke