Zuid-India

16 februari 2012 - Alappuzha, India

Zuid-India: (Fort) Kochi – Kumily (Periyar Wildlife) – Alappuzha

Het is nog maar een week geleden dat we landden in India, maar het voelt alsof we al weken in India zijn! Zo snel zijn we gewend geraakt aan Zuid-India. Hoe Noord-India ons gaat bevallen is natuurlijk nog maar de vraag! Daar zal het er even anders aan toegaan.

We hadden verwacht wel even op het vliegveld bezig te zijn i.v.m.  ons visum, maar dat viel alles mee. We konden overal doorlopen en voor we het wisten stonden we al buiten en zagen we overal mannen in soort van rokken lopen. (zie foto’s) Bijna alle mannen dragen dit. Apart om te zien.  Maar blijkbaar lekker luchtig!

Tijdens de busrit zagen en hoorden we al hoe het verkeer hier werkt; ze kunnen werkelijk niet zonder een toeter en alles glipt door elkaar heen in het verkeer:  de bus die even de tegenovergestelde baan neemt om verderop zichzelf er weer tussen te proppen, brommers en riksja’s die overal van links naar rechts gaan, overal tussendoor. Die buschauffeurs hier zullen door hun werk alleen al 10 jaar ouder zijn. Wat een stress. Althans zo zien wij het! Voor hun is het volkomen normaal!

In het donker kwamen we aan in (op) Fort Kochi. Ons hostel snel gevonden. Nog even snel een hapje eten, want benieuwd waren we wel naar het Indiase eten. We hebben allebei nog nooit eerder Indiaas gegeten, dus we weten echt niet wat we kunnen verwachten. Zijn er eigenlijk ook wel een beetje huiverig voor! Maar gelukkig; een ruime keus op de kaart en het eten is heerlijk. (chicken masala, lekker Rien!) En tsja, die prijzen…nog weer goedkoper dan in Maleisië. Ongelooflijk.

Fort Kochi is een gezellig plaatsje met een vissershaven. Niet heel veel te beleven, dus tijd voor een paar uurtjes strand. Daar hebben we onze 1e dolfijn gespot. Voor Sanne is India een lastig land wat betreft strand en kleding. In bikini op het strand liggen is not done.  En altijd moeten de knieën en schouders  bedekt zijn. Tuurlijk kan je dit wel negeren, maar vooralsnog willen wij dit niet. Komt straks wel in Goa. Dus nog geen korte broek in het openbaar voor Sanne!

Na Fort Kochi zijn we al snel verder gegaan naar Kumily, Periyar Wildlife. Een busreis van ongeveer 6 uur door de bergen. We waren de 1e in de bus en werden gelijk voor in de bus gezet op naar ons idee de beste plekken. We betaalden amper 2 euro p.p. voor deze busreis! Lastig is wel dat je geen flauw idee hebt of de bus onderweg ergens nog een keer stopt voor een toiletstop. Dus voor de zekerheid maar bijna niks drinken. Ook dit was weer een nieuwe ervaring voor ons; de bussen rijden als gekken (harder dan de auto’s etc.) en hebben/nemen voorrang op alles en iedereen. Maar het was echt een mooie rit. De natuur in Zuid-India is echt heel mooi, heel groen.

In Kumily een  fijne slaapplek gevonden tegen het park aan. Onze 1e echte Treehouse!  Wakker worden met geluiden uit de jungle; kwetterende vogels en trompetterende olifanten! De volgende dag zijn we gelijk het park ingegaan voor een green walk van 3 uur. (De start was ongeveer achter onze slaapplek.) Wij samen met een gids. We wisten niet wat we konden verwachten, wat we zouden zien. Maar na amper een half uur gelopen te hebben, moesten we al heel stil blijven wachten van onze gids, want die dacht olifanten te hebben gezien. Hij ging op onderzoek uit en ja hoor daar stonden ze: onze 1e wilde olifanten. J Vier stuks maar liefst (er zijn er ong. 1000 in het hele park), waaronder ook nog een jong olifantje. De uren daarop heeft onze gids geprobeerd om ons zo dicht mogelijk bij de olifanten te krijgen, maar dat is nog niet makkelijk. Als je te dichtbij bent en zo’n olifant ziet je en voelt zich bedreigd, dan is het rennen geblazen. Maar ja, als die olifanten gaan rennen, zijn ze hoogstwaarschijnlijk nét wat sneller dan ons!! ;-)

Onze gids was amper 1.55m. De meeste mensen zijn hier niet zo lang/breed. En daar zijn ook de bedden en de banken in de bus op aangepast. Ofwel, het bed is vaak te kort voor Ramon en als er een leuning zit op het busbankje, dan passen we daar amper samen tussen! Haha en dat terwijl Ramon voor Nederlandse begrippen echt niet groot is, maar hier toch wel!

Maar die trekking was dus helemaal super. Veel meer dan naar die olifanten kijken hebben we tijdens die uren eigenlijk niet meer gedaan! Toch wisten we niet of het nou heel speciaal was dat wij die olifanten zo snel hadden gespot of dat ze elke dag op dezelfde plek staan!

De volgende dag een jeepsafari gedaan. Daarvoor moesten we eerst wel echt een stuk rijden door de bergen tot we echt in het park waren. Ook nu weer heel hard gezocht naar olifanten en natuurlijk andere dieren, ook tijdens de trekking van 3 uur, maar die dag geen olifant gezien. Ofwel, we hadden dus superveel geluk gehad die dag ervoor! Wel was de trekking veel mooier en leuker dan die van de vorige dag. Echt middenin de jungle, dwars door de jungle heen, smalle paadjes en fantastische uitzichten. Maar het wildste wat we gezien hebben was een waterslang, haha. Nee hoor, we hebben van alles gezien: apen, grote eekhoorns, bizons, buffels. Maar tijdens onze reis zullen we nog heel wat meer wildparken bezoeken, dus dan blijft het een uitdaging om nog meer wilde dieren te spotten!

Vanuit Kumily zijn we met de bus en de ferry naar de backwaters, Alappuzha, gegaan. Het laatste gedeelte afgelegd met de public boat dwars door de backwaters heen. 2,5 uur door hele mooie gebieden en kanalen voor maar liefst 10 rupies p.p. (15 cent) De ferry is het vervoersmiddel voor de mensen die in de dorpjes aan de backwaters wonen. Door deze public boat te nemen, hoefden wij de toeristenboot al niet meer te nemen, welke 30 keer zo duur is! Tenslotte hadden we nu al zoveel gezien van de backwaters!

In Alappuzha ook het strand bezocht, welke al aardig begint te lijken zoals wij ons de stranden in Goa voorstellen: witte stranden met palmbomen. Mooi!!  Hier uit onze 1e kokosnoot gedronken om het plaatje ideaal te maken, maar bah, das toch echt niet lekker!

Om nog wat meer van de Backwaters te zien, hebben we nog een kanotocht gemaakt. Hiervoor gingen we naar een dorpje welke ongeveer 1 uur varen ligt van Alappuzha. We starten bij het huisje van de man welke ons rond ging roeien. Hier bereidde zijn vrouw voor ons samengeperste rijstslierten met kokos en suiker als ontbijt. Sanne gaf aan genoeg te hebben met als gevolg dat Ramon nog een hele schaal alleen op moest eten! Daarna hebben (werden) we gekanoed door kanaaltjes waaraan de mensen wonen. Elk huis is verschillend. Verschillend van kleur (roze, paars, felgroen, blauw, noem het maar op) en grootte.  Bij deze huisjes zijn verder geen straten alleen enkele paden. De enige vervoermiddelen waar zij dus gebruik van maken zijn de boot (ferry of kano) of ze lopen.  Bij elke woning zit een soort afstapje naar het kanaal waar de vrouwen de was doen en waar de mensen zichzelf wassen. Ze hebben hier geen douche, wasmachine en koelkast! De lunch was echt genieten: op een bananenblad kregen we rijst met een vegetarische curry en allemaal kleine bijgerechten. Dit was het lekkerste wat we tot nu toe in India gegeten hebben en dat wil wat zeggen, gezien we in de restaurantjes ook heel lekker eten! Al met al was het een heerlijke, rustige tocht door de kleine kanalen van de Backwaters waar we eindigden met een coconut beer (vers uit de noot! 1% alcohol), wat werkelijk waar niet te drinken was. Dus na allebei een nipje te hebben genomen, hebben we met de rest van de fles (1 liter!) onze gids maar blij gemaakt. Die gaf aan dit elke zondag te drinken. En heel soms dronk hij een beetje whiskey, maar hij vertelde het op zo’n manier alsof het eigenlijk niet mocht. En zo is het hier inderdaad in dit deel van India. Alcohol staat niet op de kaart. Sommige restaurantjes schijnen het wel te hebben. Van de week vroegen wij aan de jongen van onze homestay of we ergens een biertje konden kopen om in de tuin op te drinken. Hij zei: ja, er is een wineshop vlakbij. Dus wij lopen en lopen maar we kwamen toch echt niks tegen. Tot we weer terugliepen en voor een soort kantoortje met beplakte tralies en een klein loketje allemaal mensen in de rij zagen staan. Daar was dus die wineshop! De mensen hier kopen een flesje drank en verstoppen dit gelijk in hun kleding!

Al met al hebben we in korte tijd al een hoop gezien van India en we willen en gaan nog heel veel meer zien en ervaren. Morgen gaan we eerst naar Goa, dan voor een paar dagen naar Mumbai. Vanuit Mumbai gaan we via Chennai naar de Andaman Islands. Dus weer een hoop plannen.

Kus van Ramon en Sanne

1. Ingrid en ben:
    16 februari 2012
    Hoi Ramon en Sanne,
    Wat ziet het er geweldig uit! We zijn echt jaloers op jullie (natuurlijk niet, hoor!) En ook een prachtig reisverslag. We zijn blij dat het jullie daar zo goed gaat. Ik dacht echt dat India nogal een vies land is, maar jullie laten toch echt wat anders zien. Gaan jullie vooral door met het goede leven en geniet straks lekker van het strand! liefs en dikke kus van ons!XXX
  2. Gon:
    17 februari 2012
    Ing mischien niet, ik wel (jaloers)
    wat ziet het er allemaal prachtig uit.
    en dat ene broekje op foto 10, kun je mischien uit nostalgie voor Ben meenemen (hebbes)
    daar was hij vroeger gek op
    xxx gon
  3. Toke:
    Ha Sanne en Ramon,
    Mooi verhaal, weer genieten, net of wij daar ook rondlopen. Die olifant in een vrachtwagen, waar zou die nu naar toe gaan? Lekker eten, zon, water, prachtige omgeving, alle ingrediënten voor een geweldige tijd.
    Genieten maar !
    lieve groet,
    Gerben en Toke
  4. Helen:
    Wauw!!
  5. Diana:
    17 februari 2012
    Op het strand niet met je billen bloot, maar wel melk (of bier) uit een kokosnoot... Wat een heerlijke verhalen! Leuk om te lezen van jullie ontmoetingen met zoveel verschillende mensen. En al dat smakelijke eten. En die mooie foto's: die aapjes zijn tof! Als jullie net zo van de reis genieten als ik van jullie verslag hebben jullie niks te klagen... Heel veel plezier nog! xDiana
  6. Ingrid en ben:
    18 februari 2012
    Hoi Sanne en Ramon,
    Zeer waarschijnlijk is het voor jullie niet belangrijk,(of zijn jullie allang op de hoogte) maar ik wil het toch even laten weten : Ik lees het volgende: China heeft besloten dat buitenlandse toeristen voor het vijfde jaar op rij in de periode van 20 februari tot 30 maart niet welkom zijn in Tibet. In deze periode vallen zowel de viering van her Tibetaanse nieuwjaar als de herdenking van de bloedige protesten die in maart 2008 plaatsvonden en waarbij een groot aantal Tibetanen om het leven kwam. Jaarlijks leiden de viering en de herdenking in Tibet tot nieuwe protesten en ongeregeldheden.De Chinese autoriteiten zien liever niet dat hier buitenlandse pottenkijkers bij aanwezig zijn.

Maar voorlopig eerst Andaman!!!Lekker!!!Veel plezier!!!xxxIngridxxx
  7. Loes straatsma:
    19 februari 2012
    Hallo Sanne en Ramon,
    Leuk om te zien en te lezen hoe het jullie vergaat! Veel plezier en genieten maar!
    liefs Loes
  8. manon:
    22 februari 2012
    ha dat klinkt bekend allemaal!! leuk dat jullie ook in kochi en allepey zijn geweest!! je kunt trouwens soms wel bier krijgen in cafe dan krijg je het uit een mok!! haha ben benieuwd hoe jullie het verder vinden want het verkeer in kerala valt erg mee, in noorden in mumbai etc zal het wel heftig zijn!! geniet er van hoor, ik ben heel jaloers dat jullie er nu zijn!! have fun!!
  9. Marja:
    27 februari 2012
    Hey Sanne & Ramon,
    Geweldig hoor zo'n reis! Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien.
    Geniet er maar lekker van!
    groetjes uit de polder
  10. Roel:
    4 maart 2012
    Luitjes! Mooie verhalen! Meeten we nog in Vietnam (voor een mooie kite sessie)? Wij zijn er van 26 mei tot 22 juni.

Enjoy!
  11. Marije:
    19 maart 2012
    Hé Ramon en Sanne, wat is het stil op de reisblog?! Gaat alles goed met jullie? Hebben jullie het nog naar jullie zin? Geniet er lekker van, x