Sawatdee Krap!

12 juli 2012 - Bangkok, Thailand

We weten het; dit keer heeft het echt even geduurd! Sinds ons laatste verhaal zo'n 7 weken geleden hebben we 4 landen bezocht: Vietnam, Cambodia, Laos en Thailand (alleen Bangkok). Op dit moment zitten we in de trein van Bangkok naar de grens met Maleisië waar we naar de Perhentian Islands gaan! Duiken en snorkelen tussen de turtles en reef sharks :-) Jeiks! Waarschijnlijk zodra ik een haai zie, wil ik het water niet meer in ;-)

Maar goed, zo'n 7 weken geleden kwamen we aan in Noord-Vietnam, nadat we op stel en sprong China moesten verlaten. In Noord-Vietnam, Sapa, is de natuur erg mooi om trekkings te maken. Maar gezien we na onze trekkings in Nepal een beetje trekking moe waren, besloten wij het ons zelf makkelijk te maken en een scooter te huren! (Kosten huur scooter 4 euro) Lekker toeren door de groene bergen, door bergdorpjes heen, waar allerlei verschillende stammen leven. In Sapa zelf komen de vrouwen van deze bergstammen om van alles en nog wat te verkopen aan ons, toeristen. Ze dragen allemaal dezelfde klederdracht; een zwart broekpak en mutsje met felle kleuren. Gezien Vietnam vroeger in handen van Frankrijk was, konden wij in Sapa genieten van onze 1e baguette! Echt wel lekker, na de vele weken met heel veel rijst!

Na Sapa zijn we gelijk via Hanoi doorgegaan naar Cat Ba, Halong Bay, omdat we echt toe waren aan de zee en het strand! In Hanoi gelijk geconfronteerd met 1 van de vele scams: een dubbele taximeter. Het bedrag op de meter vloog omhoog; dus dat was even flink ruzie maken in de taxi!

De 1e dag in Cat Ba hadden we nog geluk met het weer, maar de dagen daarna vreesden we echt voor wat het regenseizoen ons in Vietnam en de omringende landen zou brengen. We hadden alleen maar regen! Halong Bay staat bekend om zijn limestone bergen in de zee, dus hebben wij ook een dag een boottocht gedaan. Was top! Tijdens onze reis hebben we al meerdere boot-/snorkeltochten gedaan en elke keer staan we versteld wat we tijdens de lunch voor eten krijgen. Heerlijke salades, verse vis, loempia's etc. echt ongelooflijk lekker!

Na Cat Ba teruggegaan naar Hanoi en beland in de 2e scam, ook weer in een taxi. Dit keer deed de taxichauffeur alsof we hem ipv 200.000 dong (8 euro), maar 10.000 dong gaven. (briefjes verwisseld en naar ons wapperen met een briefje van 10.000) Je gaat nog bijna twijfelen aan jezelf ook! Maar na weer flink herrie geschopt te hebben, kwam het briefje van 200.000 dan toch weer tevoorschijn!

Hanoi vonden we niet echt een leuke stad. Kwam misschien ook wel gedeeltelijk door de vele regen! In Hanoi hebben we een openbusticket gekocht, gezien de trein erg duur was. Dat werkte echt heel goed voor ons. Je betaalt dan 1 bedrag en kiest zelf de plaatsen waar je wilt uitstappen. En dan 1 dag vantevoren moet je weer aangeven als je weer naar de volgende plaats wilt. Een heel relaxed, efficiënt en goedkoop systeem.

1e stop was Hue. Helaas kwamen we daar vele uren later aan dan gepland, omdat ongeveer 80km voor Hue onze bus mankementen vertoonde. Dus we stopten langs de kant. En daar zit je dan met zo'n 25 backpackers te wachten en te wachten en niemand die je wat vertelt! Na een uur of 4 zijn we, net als vele anderen, maar met een ander busje meegegaan! Kostte gelukkig maar een paar euro pp.

In Hue begon het goede weer gelukkig en hebben we weer een scooter gehuurd om naar een verrassend mooi strand te gaan, waar we vrijwel de enige waren! Genieten!!

Verder zijn we in Hue naar de Vinh Moc tunnels geweest. Ongelooflijk smalle tunnels in verschillende verdiepingen onder de grond, waar de mensen verbleven tijdens de bombardementen tijdens de Vietnam-oorlog. Soms wel 10 dagen achter elkaar. Je kon er je kont niet keren!

In Hue ook het allergoedkoopste bier gedronken tot nu toe: 12 eurocent voor een pul bier! Ongelooflijk!!

Na Hue zijn we naar Hoi An geweest. Een mooi stadje aan de rivier, waar de meeste toeristen vooral komen om pakken te laten maken voor erg weinig geld. Ook daar hebben we weer een scooter gehuurd om naar het strand te gaan. Ja, we waren echt toe aan het strand!! & gelukkig nog steeds mooi warm weer (Zo'n 30-35 graden. Tot nu toe is dat onze dagelijkse temp.)

Na Hoi An nog naar twee andere badplaatsen geweest, Mui ne en Nha Trang. Daar wederom weer scooters gehuurd! En verder weinig anders gedaan dan zonnen en relaxen!

Uiteindelijk in Ho Chi Minh aangekomen waar we het in tegenstelling tot Hanoi, echt naar ons zin hadden. 's Avonds op straat aan kleine tafeltjes grote flessen bier drinken voor 40 eurocent! Daar ook een leuke groep backpackers ontmoet met wie we de 1e rampzalige wedstrijd van Nederland hebben gezien! Vanuit Ho Chi Minh nog naar de bekende gevechtstunnels geweest. Een interessante ervaring. Ook om toch een beetje een ander verhaal te horen dan toen we bij de tunnels in Noord-Vietnam waren.

Verder zijn we de afgelopen maanden heel vaak een middagje naar een zwembad geweest. Heerlijk even afkoelen. En in Ho Chi Min zijn we naar een waterpark geweest met 30 glijbanen. En wat voor glijbanen…stuk voor stuk was het gillen en heel hard lachen! Het was echt superleuk. We zouden er zo weer terug heen willen!

Vanuit Ho Chi Minh zijn we naar Phnom Penh, Cambodia gegaan. Voordat we naar Cambodia gingen hebben we allebei het boek 'First they killed my father' gelezen, welke gaat over de gruwelijke periode van de Khmer Rouge 1975-1979 waarvan Cambodia nog steeds aan het herstellen is. In die periode zijn 1,7 miljoen mensen (een kwart van de totale bevolking in die tijd) vermoord door de Khmer Rouge dan wel overleden door ziekte en honger. In een paar dagen tijd werden alle inwoners van Phnom Penh en andere grote steden verdreven naar het platteland. Cambodia werd onder de Khmer Rouge een slavenwerkkamp. Door het lezen van het boek hebben we echt een duidelijk beeld gekregen van wat er zich amper 40 jaar geleden heeft afgespeeld in Cambodia. Zo wisten we ook een beetje wat we konden verwachten van een bezoek aan The killing fields. Daar kregen we een audio-rondleiding. Je liep van plek naar plek met een koptelefoon op en onderwijl luisterden we naar de gruwelijke waarheden van wat er zich allemaal op de killing fields heeft afgespeeld. Heel heftig. Het boek 'First they killed my father' is echt een aanrader voor wie meer wil weten over de Khmer Rouge-periode. Ikzelf vond het echt een goed boek.

Na Phnom Penh was het natuurlijk weer tijd voor het strand! In Sihanoukville hadden we een mooie bungalow achter het strand. De dagen vlogen er voorbij met lekker eten, drinken, zonnen en 's avonds gezelig een drankje drinken met wat mensen die we ontmoet hadden en Ramon kon na 5 kiteloze maanden eindelijk weer eens kiten. Dus die heeft heerlijk een paar uurtjes gekite en ik heb mooie foto's en filmpjes van hem geschoten! In Sihanoukville ook naar de 2e teleurstellende EK-wedstrijd geweest. (begon om kwart voor 2 's nachts!) De 3e wedstrijd hadden we geen zin meer om te kijken! (ook gezien het tijdsstip 01.45) We zijn vanuit Sihanoukville ook nog een paar dagen naar een eiland geweest waar we ook een heerlijke bungalow aan het strand hadden. Het eiland zelf bestond echt alleen maar uit zand en jungle. Geen verharde wegen, asfalt of wat dan ook! Het was echt een ontzettend mooi eiland met witte stranden en helderblauwwater. We hebben weinig anders gedaan dan in onze hangmat liggen! In India hebben we deze hangmat gekocht en zodra we een mogelijkheid hebben, dan hangen we hem op!! Zo relaxed!

In Cambodia kan een bezoek aan de Angkor Wat natuurlijk niet ontbreken! Dus ook deze een dag bezocht. Dit keer geen scooter gehuurd maar fietsen! En zijn we vanuit Siem Raep van de ene gigantische tempel naar de andere gegaan. Zelf vonden wij Angkor Thom van de film tomb raider het gaafste met al die boomwortels die overal over- en doorheen groeien.  En er was een tempel met allerlei gezichten in de stenen afgebeeld. Heel mooi. Het bezoeken van de Angkor Wat was zeker de moeite waard, maar na een dag te hebben rondgefietst waren we ook wel weer cultuurverzadigd!

Na de cultuur was het weer tijd voor de natuur en hebben we in Noord-Cambodia, Kratie, nog dolfijnen gespot. Er zwommen zo'n 5? dolfijnen vlak rond ons bootje. Helaas kwamen ze niet helemaal boven het water uit!! We hoopten dat ze net zoals de dolfijnen die we zagen in Goa echt van die sprongen zouden maken! ;-) maar helaas!

In Cambodia zelf waren we vooral onder de indruk van hoe de mensen op het platteland wonen: vrijwel allemaal hebben ze hun huis (veelal een houten hut(je)) op palen gebouwd. De ene hut is een meter boven de grond en andere hutten zijn zo'n 3-4m boven de grond. En eronder wordt dan ook volop geleefd en/of er lopen wat dieren rond zoals kippen, koeien of varkens!

In Laos zijn de huizen op het platteland hetzelfde gebouwd als in Cambodia. Vanuit Cambodia zijn we Zuid-Laos binnengekomen bij de 4000 Islands. (Nadat we 45 dollar voor ons visum hadden betaald, waarvan 5 dollar allerlei door hunzelf bedachte fees zijn: zondagfee, na 4 uur fee, toeristenfee blablabla! Je ontkomt er gewoon niet aan!)

In Don Det ook weer een bungalow gehuurd en veel gerelaxed. Op het eiland een fiets gehuurd en het eiland rondgefietst. Voelde echt heerlijk ontspannen zo alleen in de natuur. Ramon fietste nog midden over een felgroene slang heen! Verder hebben we nog een gedenkwaardige vistocht gemaakt. We waren samen met 2 Israelische jongens, de bootman en zijn 15-jarige zoon op een smalle houten boot. Het begon best gezellig. De bootman had al redelijk wat gedronken en zat lekker te ouwehoeren. Hengel uitgegooid, zonder dobber, dus dan maar kijken naar het topje van de hengel. Maar na ongeveer 40 minuten kregen we het idee dat de bootman een beetje te dronken werd en hij wilde verder. Oke, prima, het varen zelf was hartstikke mooi. Na een half uur varen wilden we toch weer even vissen want het was tenslotte een vistocht. Nou als wij wilden vissen, dan moesten we dat zelf weten, maar vangen zouden we niks! Hij kreeg dus een slechte dronk. Amper 5 minuten later startte hij de motor weer, terwijl onze hengels nog in het water lagen!! Nu was zijn dronkenschap toch niet meer zo leuk en gingen we maar wat verder van hem afzitten. Voor je het weet, duwt ie je in het water! Gelukkig dankzij zijn 15-jarige zoon weer veilig aan land gekomen! Het was een interessante ervaring!!

Na Don Det, via het weinig boeiende Vientiane (hoofdstad van Laos) naar Vang Vieng gegaan. Dat onder de backpackers bekend staat om haar tubing en verder een hele mooie natuur heeft met heel veel grotten.

Daar aan de rustige kant van de rivier een mooie bungalow gezocht. Onze bungalow stond aan een klein beekje in een hele grote groen tuin. Weer een scooter gehuurd en zelf rondgetourd tussen de bergen in, langs de felgroene rijstvelden. Twee grotten ingeweest, waarvan we in 1 grot ook in heerlijk verkoelend en superhelder water heben gezwommen. Was echt super.

Natuurlijk ook 1 dag getubed en dat was ook wel echt lachen. Je huurt een tube (grote band) en wordt dan een aantal kilometer verder op de rivier gedropt met allemaal andere backpackers. Aan de rivier zitten allemaal grote kroegen waar flink gefeest wordt. Dus eigenlijk hebben wij ook alleen maar gefeest en zijn we pas toen het donker werd met een hele groep de rivier in 1x afgetubed!

In Laos als laatste plek Luang Prabang aangedaan. Fantastisch mooi stadje aan de rivier vol mooie architectuur, prachtige tempels en haar bijbehorende monniken. In Luang Prabang een boottocht gedaan naar grotten. We waren eigenlijk van plan om een 2-daagse boottocht te doen naar de grens van Thailand, maar daar na deze harde zit toch maar van afgezien! Het was wel heel mooi, maar na 4 uur was het voor ons ook wel weer genoeg!! 's Middags nog naar de mooiste en helderste watervallen geweest van de vele watervallen die we tijdens onze reis hebben gezien. En dat zijn er echt al heel wat!

Dus zijn met de bus naar Bangkok gegaan. En wat voor een bus…we hadden een eigen tv-/computerscherm met de keuze uit games/series/films etc., een slaap-/massagestoel. En we kregen nog eten & drinken ook! Dit keer had de busreis dus langer mogen duren J Eigenlijk zouden we helemaal niet naar Thailand gaan, maar vonden we het toch wel erg leuk om Bangkok nog aan te doen, gezien we daar 6 jaar geleden ook geweest zijn. En dan konden we gelijk ons visum voor Indonesië regelen. De laatste 4,5 dag dus in Bangkok doorgebracht. Naar het altijd hectische Chinatown geweest, de weekendmarkt, een fietstocht gedaan door Bangkok, een keer of 4 naar de foodcourt in een shopping mall! Je had een verdieping in de shopping mall waar je een gigantische keuze uit heerlijke, goedkope maaltijden had. Allemaal rond de 1,5 euro per bord. Wij hebben alle keren rijst met eend en bbq pork gegegeten!! Verder nog naar Thaiboksen geweest. Was een leuke sfeer met die gekke Thaise mensen!

Ook nog een aantal boottochten gedaan. De boot is een vervoersmiddel voor de Thai, en voor ons een attractie! dus voor een kwartje word je met de boot 20 minuten verder gebracht! Dus op deze wijze hebben we 2 uur op de Chao Praya doorgebracht!!

Tegenover ons hostel (en in heel Bangkok) lag de 7/11, een kleine supermarkt. Daar zijn we vaste klant geworden van de tosti's! Lang geleden dat we een ham/kaas tosti op hadden. Lekker hoor!

Eigenlijk hebben we dus niet eens echt Thais gegeten zit ik mij nu te bedenken! En nu zijn we dus na een aantal leuke dagen Bangkok onderweg naar de Perhentian Islands in Maleisië! Tot nu toe de beste trein van onze reis. Grote stoelen en een groot tafeltje tussen ons in. Heel gezellig! Gelukkig maar, want we moeten nog 20 uur!

Na Maleisië vliegen we op 30 juli last but not least naar Indonesië.

Nou wij hopen voor jullie dat het mooie weer niet lang meer op zich laat wachten. Ik ga nu maar eens genieten van de mooie natuur die voorbij schiet.

Dikke kus van Ramon en Sanne

1. Diana:
    12 juli 2012
    Jaaah eindelijk weer een update! Jullie hebben je gelukkig goed vermaakt in de tussentijd ;) Leuk weer om te lezen, met al dat strand, relaxen lekker eten en al dan niet gemotoriseerde tochtjes... Hier is het tussen de buien door ook al best een beetje zomer hoor, komt goed! Trein ze nog! Groetjes, Diana
  2. Toke:
    Ha San en Ramon,
    Toch heel leuk om jullie verhaal te lezen. Nu weet ik toch echt meer, dan dat we elkaar spreken met skypen. Dus niet zo lang wachten met jullie volgende verhaal!
    Genieten dus verder en goede treinreis gewenst uit een zonnig Zeeuws Vlaanderen. Kus Gerben en Toke
  3. Rienke:
    12 juli 2012
    Top verhaal! Erg leuk al die scootertochtjes die jullie maken. Dan geniet je het meest van de mooie landschappen en van het leven buiten de stad. En we hadden al verwacht dat jullie in Bangkok die food courts onveilig zouden maken ;)
    Voor Perhentian zou ik zeggen: Mira beach!!
    Enjoy! Liefs Rienke
  4. Nance:
    13 juli 2012
    Wat een heeerlijk verhaal! Top om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En goede tips voor onze reis in sept naar Vietnam. Have fun daar. x
  5. Maria en Rob:
    16 juli 2012
    Ha Ramon en Sanne, Wat een mooie verhalen en foto's!! En goed voor ons humeur (na zoveel regen in Nederland). Heel veel plezier nog en groeten van Bente en Wessel.
  6. Loes straatsma:
    17 juli 2012
    Hallo Sanne en Ramon, geweldig dat jullie zo genieten ! Nog een goede reis verder!
    Loes