Noord India

30 april 2012 - Delhi, India

Het heeft even geduurd maar daar is ons verhaal dan eindelijk. We vermaken ons zo goed en hebben de afgelopen tijd veel gedaan, zodat het schrijven van ons reisverslag er gewoon niet van kwam!

Inmiddels zitten we al bijna een maand in Nepal, maar we zullen eerst nog verder gaan waar we onze laatste verhaal geëindigd zijn: Noord-India. Vanuit het midden van India (Jabalpur) zijn we naar het noorden gegaan waar we eerst Delhi hebben aangedaan. Bij aankomst in Delhi merkten we gelijk weer dat we in een grote Indiase stad waren; overal horden mensen, honden en koeien en veel viezigheid op straat. Maar toch beviel Delhi ons op het 1e gezicht meer dan Mumbai. Delhi had ons veel meer te bieden.

De eerste dag in Delhi zijn we naar de dierentuin geweest. (is eigenlijk vast onderdeel bij ons: in welk land we ook op vakantie gaan, we doen bijna altijd een dierentuin aan! Tenzij ze net zo duur zijn als bij ons!) Aangezien Delhi zo een grote stad is hadden we hier wel hoge verwachtingen van. Bij de dierentuin was er zoals bij zoveel Indiase attracties een aparte rij voor toeristen. Aangezien we de enige toeristen waren was deze rij niet erg lang terwijl de rij voor de Indiase mensen erg lang was. Nadeel is wel dat je als toerist overal wel meer betaald. Soms wel tot 20 tot 25 keer zoveel. De prijs voor de dierentuin was echter voor toeristen 100 roepies (ongeveer 1,5 euro) dus viel voor Nederlandse begrippen gigantisch mee.

In de dierentuin bleek het toch wel allemaal even anders te zijn dan in Nederland. De helft van de hokken  was leeg en daar waar wel dieren in zaten waren de hokken vaak nog smerig. Zo was bij de beren de gracht er omheen leeg en hierin lag veel afval wat door mensen naar beneden werd gegooid. De beren gebruikten dit dan om mee te spelen. Wel een leuk gezicht, maar al met al toch wel zielig om die beesten in zulke vuile hokken te zien.

Om de stad wat beter te leren kennen hebben we ’s ochtends vroeg een fietstocht gedaan door de stad. De fietstocht startte om 6.30, zodat het verkeer nog enigszins meeviel! Het is een erg leuke manier om snel veel van de stad te zien, maar wel erg op letten op het vele verkeer en gaten in de weg en natuurlijk blijven bellen net zolang totdat je hand er pijn van gaat doen. Sommige Indiase mensen hadden hier een betere oplossing voor deze hadden de bel tussen de spaken gemaakt zodat deze bleef gaan en zo vaak als ze bellen op de fiets toeteren ze met de auto. Al met al dus een hoop herrie op straat!!

De volgende dag hebben we nog een wandeling gedaan met een straatkind door de straten van Delhi. We hoopten hierbij een beeld te krijgen van het leven van de straatkinderen in Delhi. We zijn naar een dag- en nachtopvang voor de kinderen welke het straatleven hadden afgezworen. Hier werden de kinderen opgevangen in een soort klaslokaal. Daar gebeurde dan ook gelijk alles. Eten, slapen, les etc. en dat met ongeveer 60 kinderen in een lokaal. ’s Avonds werd het lokaal vol gelegd met dunne matrasjes. Maar hoe de straatkinderen echt leven, hebben we niet gezien. Maar dat beeld hadden we wel al enigszins opgedaan met puur door de straten van Delhi te lopen. Dan zie je genoeg leed.

In Delhi hadden we een kaartje geboekt voor de trein naar Agra, de Taj Mahal, (ongeveer 4 uur) maar in de trein bleek dat we op een wachtlijst stonden en dat er geen plaatsen voor ons waren! Eigenlijk wel raar want je betaald gewoon dezelfde prijs als wanneer je wel een plek hebt. We hebben uiteindelijk maar een plekje gezocht in een hal waar een opklapbankje (houten plank) was.  Dit was een hal van een duurdere klasse en hier mochten we eigenlijk niet komen! Ze probeerden ons dan ook naar een hal te sturen welke helemaal vol stond met mensen en bagage zodat we  5 uur opgepropt hadden moeten staan. Mooi niet dus! Ons een beetje van de domme gehouden en uiteindelijk de conducteur zover  gekregen dat we op het opklapbankje mochten blijven zitten.

In Agra hebben we met een riksja een toertje gedaan langs diverse tempels een mooie gebouwen maar eigenlijk is er maar een ding waarvoor je naar Agra gaat en dat is de Taj Mahal. Wat geweldig mooi!! De moeite van het bezoeken zeker waard.

Onze laatste stop in India betrof Varanasi. We hadden vooraf in de planning om hier ongeveer 2 dagen te blijven maar dat werden er 8 omdat Sanne een voedselvergiftiging had opgelopen. (denk je bijna India uit te zijn zonder kleerscheuren…helaas pindakaas, net te vroeg gejuichd!) Nadat Sanne 6 dagen in bed had gelegen, hebben we de laatste twee dagen gebruikt om de stad te verkennen. Varanasi is de meest heilige stad van de Hindoes. Het meest bekende van de stad zijn de Ghats. Dit zijn trappen naar het water. Hier wassen de mensen zich om zo hun zondes weg te spoelen, maar ook worden hier mensen op grote stapels hout openbaar gecremeerd. De Hindoes komen speciaal naar Varanasi om hier dood te gaan. Met grote regelmaat zie je dan ook groepen mensen die boven zich een dood mens op een draagplateau naar de Ganges dragen. Of jeeps met op het dak een draagplateau, met daarop hout en een dood lichaam.

Na de crematie blijven er een aantal resten over welke zo in de Ganges worden gegooid. Dit is voor ons wel een raar idee omdat 20 meter stroomafwaarts mensen zich staan te wassen of hun lakens/kleren staan te wassen in de rivier. Daarnaast hebben ze ook nog een aantal categorieën mensen welke niet gecremeerd mogen worden: heiligen, kinderen, misdadigers etc. Deze krijgen gewoon een steen omgebonden en worden dan in de Ganges gegooid.

Het meeste aparte moment in Varanasi was dat we ’s avonds bij een Ghat zaten te kijken naar een crematie (brandstapel met bovenop een dood lichaam gewikkeld in een doek) en tegelijkertijd werd er op een tiental meters afstand een kalf geboren. Letterlijk de dood en het leven naast elkaar.

In Delhi hadden een hoop mensen ons gewaarschuwd dat het door de crematies en de vele koeien erg zou stinken, omdat wij er in een warme tijd waren. Dit viel ons echter erg mee. Wij vonden de vele mensen en afval in Delhi veel meer stinken! Al met al heeft Varanasi op ons een mooie indruk gemaakt en hebben we wat meer geleerd over het hindoeïsme. Een stad die zeker het bezoeken waard is.

We zijn uiteindelijk 2 maanden in India geweest. Twee hele bijzondere, uiteenlopende maanden. India is echt een land waar alles mogelijk is: strand, wildlife, grote steden, natuur, cultuur etc.

Toch was 2 maanden mooi genoeg. Tijd voor een nieuw land: Nepal. Een land waar we een maand geleden nog weinig van wisten!

1. Ingrid en ben:
    30 april 2012
    Hoi Ramon en Sanne,

Prachtig!!!Wat een belevenissen, en het lijkt wel een plaatje ,of het in scene is gezet. Wat een mooie foto's. Raar idee dat jullie daar echt stonden. We genieten met jullie mee. xxBen en Ingridxx
  2. Toke:
    30 april 2012
    Hoi Lieve Sanne en Ramon,
    Leuk, eindelijk te lezen hoe het julie vergaan is in Nepal en India. Wat een prachtige foto's hebben jullie ook gemaakt.
    Ik wist niet Sanne dat je in Nepal ook nog ziek bent geweest, lastig he, dat eten.
    Geniet verder in de volgende landen!
    Lieve groet en kus Geben en Toke
  3. Loes straatsma:
    1 mei 2012
    Hallo Sanne en Ramon, Via Toke de foto's en het reisverslag gezien! Prachtig !!Goed dat jullie dit samen doen! Genieten maar en het ga jullie goed, liefs Loes
  4. Marja:
    6 mei 2012
    Hi Sanne & Remon,
    Wat bizar he dat wassen, cremeren, etc. allemaal in dezelfde rivier gebeurd!
    Jammer dat je ziek werd Sanne! Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Geniet van de volgende bestemmingen weer!
    groetjes
    marja