HAI!

30 juli 2012 - Perhentian Islands, Maleisië

Ja ja, zo snel hadden jullie vast geen reisverslag van ons verwacht na de vorige keer! Maar gezien we morgen Maleisie achter ons laten en aan ons laatste gedeelte van de reis beginnen; 2 maanden Indonesie, nu vast ons stuk over Maleisie.

Zoals we aan het begin van onze reis al ervaren hadden, is Maleisie een moslimland wat voor Sanne betekent dat ze in bepaalde plaatsen haar knieen en schouders bedekt moeten zijn. Dus in de trein van Bangkok naar de grens van Maleisie de korte broek en het topje, maar verwisseld voor de lange, warme kleren!

Bij de grens verliep alles soepel. Daarna op zoek naar de bus naar Kota Bharu. Maar de meeste Maleisiers zeggen dat er geen bus gaat, dat we een taxi moeten nemen. Hier geloven we gelukkig niet in en idd. niet veel later komt de lokale bus eraan. (Het verhaal dat er geen bus gaat, dat je een taxi moet nemen etc. dat hebben we meerdere keren gehad in Maleisie!)

In Kota Bahru is Sanne blij dat ze d'r 'lange' kleren aan heeft. Overal moslims en moskeeen! Echt weer een heel ander beeld dan de landen waar we de laatste 4 maanden doorheen gereisd zijn. In Kota Bahru blijven we maar 1 nacht, gezien we de vlg ochtend vroeg naar de Perhentian Islands vertrekken.

De speedboat naar de eilanden toe is al een attractie; we vliegen echt over het water heen! Bij de Perhentians aangekomen is het voor ons allebei echt even wow. Zo mooi. Witte stranden, helderblauw water. Geen vervoermiddelen, behalve boten. Verder alleen maar bungalows en restaurantjes/strandtenten.

Na onze backpacks bij de bungalow te hebben gedropt, pakken we dan ook gelijk onze snorkelspullen en onderwatertoestel. We zien gelijk een aantal haaien (haaitjes!: max. 1m) en ongelooflijk veel mooie, gekleurde vissen. De 1e 100 foto's zijn zo geschoten ;-)

De rest van de week zijn eigenlijk al onze dagen hetzelfde!: Opstaan, snorkelen, ontbijten, snorkelen, zonnen, lunchen, snorkelen/lezen, douchen, dineren en filmpje kijken!! Echt vakantievieren dus! Tussendoor nog een paar uitstapjes, waarvan de mooiste toch wel de snorkelboottour was, gezien we daar onze 1e turtles ooit hebben gespot. Deze wilden we allebei heel graag zien. Wat een mooie beesten zijn dat, zoals die door het water zweven.

Verder heb je op het eiland allerlei verschillende groottes varanen. Dan lig je op het strand, hoor je Nederlandse kinderen roepen dat er een grote varaan is. Dus ook maar even kijken, en ja hoor, een zeker 2 meter grote varaan op het strand! Super!

Naast het snorkelen heeft Ramon ook nog een keer gedoken naar een schipswrak. Dit keer een ander soort haai gespot; bamboo-haaien!

Na zo'n 9 dagen hadden we het idee dat we toch wel verder moesten. Op naar het volgende eiland! Langkawi. Daar aangekomen was het wel even slikken. Dit was niet meer de Perhentian!!! haha...(Langkawi is een heel groot eiland: 70 km rondom en heeft helaas geen helderblauw water, dus snorkelen zat er niet meer in.) Op Langkawi hebben we eindelijk (vooral voor Ramon) weer Beef Rendang kunnen eten. Echt smullen. Bij dat tentje zijn we gelijk een paar keer teruggegaan! En ze hadden hier weer gewoon lekker brood te koop! Dus gezien we een koelkast hadden, hebben we een grote pot nutella en pindakaas gekocht. Soms kan je daar zo'n zin in hebben! (nu eten we dus elke ochtend brood met pasta/pindakaas!:-) ) Verder hebben we twee dagen een scooter gehuurd en het hele eiland rondgetourd. Van de benzineprijzen in Maleisie sloegen we echt steil achterover: amper 0,50 eurocent voor een liter!

Iets eerder dan de bedoeling was zijn we doorgegaan naar het volgende eiland: Penang (van waaruit we vliegen naar Indonesie) gezien ons fototoestel gereinigd moest worden.

In Laos (tijdje terug) zaten er voor de 3e x deze reis vlekken op de sensor van ons toestel. We zijn toen in de hoofdstad van Laos naar verschillende fotozaken geweest, met de vraag of ze het schoon konden maken, maar iedereen verwees ons door naar Thailand! Ja, dan sta je raar te kijken hoor! Zie je het ze in NL al zeggen; dan moet je naar Duitsland! (voor zoiets eenvoudigs!)

Gelukkig hadden we geluk en was het vuil er op een bepaald moment vanzelf afgegaan. Maar helaas, op de Perhentians kwamen de vlekken weer tevoorschijn! En nee, daar was geen fotozaak! Pas op het eiland waar we nu zitten, Penang, konden we onze camera weer laten reinigen. Hij is nu weer mooi schoon!

Penang staat bekend om haar vele food-courts en heerlijke eten. Dus dit hebben we de afgelopen dagen mogen ervaren. Een food-court is (in dit geval) een groot plein met allemaal tafeltjes en stoelen en daaromheen tientallen foodcorners. Je kan echt werkelijk alles eten. (Indiaas, Maleisisch, Westers, Chinees etc.) Onze favoriet was een bord rijst met BBQ pork en een kleine bouillon voor 1,25 euro!

Georgetown, de hoofdstad van Penang, waar wij verblijven is echt een relaxte, mooie stad. Je hebt er tig shopping malls, (we zijn gister voor de 2e x in Maleisie naar de bios geweest in zo'n shopping mall; gezien je hier maar een paar euro voor de bios betaalt!), mooie straten met tempels, het strand en de natuur vlakbij... Vandaag zijn we naar een botanische tuin geweest. Echt heel mooi, ongelooflijk groen. En ook daar kom je weer verschillende soorten apen en varanen tegen!

Het is hier nu 1 uur 's nachts en morgen om 11 uur vliegen we naar Sumatra, Indonesie. We weten op dit moment nog niet zeker waar we vanuit het vliegveld eerst heengaan; eerst de wildlife in (oerang oetans spotten) of eerst naar de vulkanen of een vulkanisch meer. We hebben in ieder geval ontzettend veel zin in Indonesie. Indonesie wordt weer volop genieten van de natuur, maar we hopen en denken ook, enorm genieten van de cultuur. Oh ja, en natuurlijk het lekkere eten... :-)

Nou, hopelijk kunnen jullie in Nederland ook genieten van de zomer. (Een lekker, koud wit wijntje met een goede bbq zou er bij ons allebei nu ook wel ingaan! Maar de komende 2 maanden zal dat wijntje er iig niet inzitten, gezien ook Indonesie een Islamitisch land is.)

Selamat tinggal!

Groetjes en xxx van Ramon en Sanne

1. Toke:
    30 juli 2012
    Ha Sanne en Ramon wat een geweldige tijd in Maleisië hebben jullie gehad! Op naar de laatste plekken. Heel veel plezier!
    Toke
  2. Gon:
    hallo lieve luitjes
    ga weer proberen te reageren!
    net ook geprobeerd maar weer niet geplaatst?
    allereerst ontzettend bedankt voor jullie leuke kaart,
    zo onder water is het net jody.
    wat een prachtige reis maken jullie toch ,niet te bevatten wat jullie allemaal doen en zien.
    ben niet zo ondernemend maar zou er jaloers van worden,
    nu op weg naar het laatste gedeelte, raar lijkt net of het zo voorbij is nog 2 maanden te gaan een ander kan er alleen maar van dromen.
    dus nog tijd zat om volop te genieten van al het moois.
    laat ons dus nog maar lekker meegenieten middels verhalen en die prachtige foto.s.
    veel liefs uit een zonnig(18gr)hillegom
    xx jos en gon
  3. Tosca:
    Hey,
    Wat een heerlijkheid; snorkelen en eten tot je er bij neer valt! Doen jullie goed!
    Leuk ook om jullie even live gesproken te hebben. En zowaar ook een goede verbinding!
    Ben benieuwd hoe Indonesie jullie gaat bevallen!
    Het laatste stuk van jullie reis alweer! Maar zoals Gon al zei; 2 maanden vakantie kan een ander alleen maar van dromen.
    En dan is het ook wel weer eens tijd om thuis te komen, hoor!
    De herfst hebben we dit jaar al gehad, dus het kan niet ander dan zonnig zijn wanneer jullie thuis komen!
    Geniet maar lekker verder daar!
    En blijf vooral schrijven en foto's plaatsen, dan genieten we met jullie mee!
    xxx
  4. Ingrid en ben:
    Hoi Ramon en Sanne,
    Nee, dat hadden we inderdaad nog niet verwacht, zo snel al weer een reisverslag! We waren blij verrast. Als jullie dit lezen zitten jullie al in Indonesie. We zijn benieuwd hoe jullie het daar gaan vinden. Ga door met het genieten van het goede leven!!En volgende keer zullen we iets vroeger skypen, dan hebben jullie geen last meer van een boze buurman...:-) xxxxIngrid en Ben